Het begrip cashflow is in Nederland een bekende term voor ondernemers, waarbij soms ook de Nederlandse term kasstroom wordt gebruikt. We bedoelen hiermee de inkomende en uitgaande geldstroom van een onderneming of organisatie. We spreken over een positieve cashflow als er meer geld binnenkomt dan er uit gaat. In het geval van een positieve cashflow is de onderneming in staat om alle schuldeisers tijdig te betalen en is er in mindere mate sprake van stress over geldzaken. Met cashflow optimalisatie bedoelen we het beheren en optimaliseren van de geldstromen, denk bijvoorbeeld aan professioneel debiteurenbeheer om je klanten sneller te laten betalen.
Het is van belang om geldstromen niet te verwarren met kosten en opbrengsten zoals een onderneming presenteert in de resultatenrekening. Met de maandelijkse berekening van kosten en opbrengsten kunnen we laten zien of een onderneming winstgevend is. Echter, dit zegt nog niet alles over de geldstromen. Om dit te begrijpen is het goed om naar enkele voorbeelden te kijken, zoals het betalen van belastingaanslagen of het ontvangen van leningen of subsidies. Dit zijn wel geldstromen, maar niet opgenomen in de resultatenrekening.
Het beheren van de geldstromen is belangrijk om niet in liquiditeitsproblemen te geraken. Voor het optimaliseren van de cashflow is een liquiditeitsprognose een absolute noodzaak. In de prognose neem je de te verwachten ontvangsten op en tegelijk plot je op een tijdlijn wanneer je de uitgaven gaat doen. Denk aan het betalen van crediteuren, belastingen en salarissen. Het is verstandig om bij de ontvangsten niet al te optimistische inschattingen te maken, maar eerder een buffer in te bouwen uit voorzichtigheid. Dit om te voorkomen dat er momenten komen dat de uitgaande betalingen niet mogelijk zijn door onvoldoende saldo op de bankrekening.
Voor de cashflow is het van groot belang dat de afnemers van de onderneming tijdig betalen. Het is zaak om dit goed te monitoren en bij overschrijding van de betaaltermijn onmiddellijk een betalingsherinnering te sturen. Indien de betaling onverhoopt uitblijft kun je de klant een laatste aanmaning sturen. Dit kan elke ondernemer eenvoudig zelf doen via het platform www.onlineincasso.nl. Als een laatste aanmaning geen resultaat oplevert kan de ondernemer via dit platform ook een officiële incassobrief sturen, waarbij het factuurbedrag is verhoogd met de wettelijke incassokosten. Op deze manier wordt een gedegen dossier opgebouwd voor een eventueel gerechtelijke procedure. Gelukkig blijkt in de praktijk dat de meerderheid van klanten de factuur voldoet na ontvangst van de laatste aanmaning.