Is het wel verstandig om een grote bestelling te accepteren van een onbekend bedrijf? Kunnen ze dit wel financieren en gaan ze tijdig betalen? Om ervoor te zorgen dat je op de hoogte bent van de financiële positie van je (toekomstige) klant kun je een kredietrapport aanvragen bij OnlineIncasso.nl: www.onlineincasso.nl/sign-up. Een kredietrapport geeft gedetailleerd inzicht in de financiële status van een onderneming.
Wat is een kredietrapport?
In een kredietrapport staan verschillende analyses en financiële data die inzicht geven in de kredietwaardigheid van prospects of klanten. Kredietwaardigheid wil zeggen of de klant in staat is om rekeningen op tijd te betalen zonder in de financiële problemen te komen. Deze kredietcheck geeft een inschatting van de huidige en toekomstige situatie van de onderneming. In een kredietrapport worden niet alleen financiële gegevens verstrekt, maar ook andere zaken zoals kredietscores, jaarverslagen, groepsstructuur, kredietlimieten, bestuurdersinformatie en betaalervaringen.
Waarom is kredietwaardigheid belangrijk?
Als ondernemer heb je er alle belang bij om te weten wat de financiële situatie is van prospects en klanten. Dit om te voorkomen dat de facturen (te) lang blijven openstaan. Hieronder hebben we een aantal belangrijke voordelen onder elkaar gezet.
- Processen beter sturen: beter inzicht in het betaalgedrag van je toekomstige en bestaande klanten. Niet alleen voor de financiële afdeling is een kredietrapport belangrijk, maar ook voor de sales afdeling. Het kan antwoord geven op belangrijke vragen zoals: welke klanten zijn interessant en welke juist niet en welke markten moeten we ons op focussen? Het versterkt het totale proces van je bedrijf; van lead tot factuur.
- Optimaliseren werkkapitaal: ervoor zorgen dat klanten sneller betalen waardoor je onderneming minder hoeft te lenen en daardoor minder rente betaalt. Een gezonde onderneming zorgt voor een positief werkkapitaal.
- Verkleinen operationele risico’s: Doordat er alleen maar zaken worden gedaan met bedrijven die hun financiële situatie in orde hebben. Als een klant omvalt brengt dit voor elke onderneming ernstige risico’s met zich mee.
- Afschrijvingen voorkomen en minimaliseren: De kans op wanbetalers minimaliseren en dit levert op langere termijn veel geld op.
- Duidelijke betalingsafspraken maken: Indien de financiële situatie van jouw klant of prospect vraagtekens oproept, kun je betalingsafspraken maken. Bijvoorbeeld vooraf betalen of in termijnen betalen.
Kredietrapport opvragen
In de praktijk zien we dat er slechts eenmaal per klant een kredietcheck wordt aangevraagd. Dit gebeurt in veel gevallen aan het begin van de relatie. Toch is het verstandig om minimaal 1x per jaar de kredietwaardigheid te controleren van klanten. Elke ondernemer kan voor slechts € 7,50 een kredietrapport bij ons aanvragen. Dit geeft zekerheid over de solvabiliteit van uw afnemers en voorkomt betalingsproblemen bij leveringen.